Yeni Türkü

Yeni Türkü, z tr. „nowy Turek” jest jedną z najbardziej znanych grup muzycznych w Turcji. Utworzona w 1978 roku, do dziś tworzy, wydaje płyty, udziela koncertów. Założycielem i stałym członem tej grupy jest Derya Köroğlu.

Ich styl jest kombinacją tradycyjnej muzyki tureckiej (i instrumentów jak ut, bağlama, kemençe, kanun) i dżwięku nowoczesnych instrumentów. Muzyka ta zawiera motywy anatolijskie i bizantyjskie, melodie tureckie i Morza Sródziemnego. Wiele ich tekstów odnosi się do poezji współczesnej.

Muzyka nostalgiczna, wprawiająca kojący i przyjemny nastrój, zresztą posłuchajcie sami:)

Na początek utwór Yedi Kule, co z tr. znaczy 7 wzórz. Tytuł odnosi się do Stambulu, otoczony właśnie 7 wzgórzami. Pewnie dlatego w klipie zebrane są zdjęcia starego Stambułu (polecam poświęcić im kilka minutek). Yedi Kule jest też nazwą słynnego więzienia w Stambule.

I ta, którą ostatnio często słucham:

Bana bir masal anlat baba – Opowiedz mi bajkę tato…

Bana bir masal anlat baba – Opowiedz mi bajkę tato,
içinde bütün oyunlarım – w której są wszystkie moje zabawki,
kurtla kuzu olsun – wilk i owca,
şekerle bal. – miód z cukrem.

Baba bir masal anlat bana – Opowiedz mi bajkę tato,
içinde deniz ve balıklar – w której jest morze i ryby,
yağmurla kar olsun – śnieg z deszczem,
güneş ve ay. -słońce i księżyc.

Anlatırken tut elimi – Trzymaj moją rękę kiedy będziesz opoiwadał
uykuya dalıp gitsem bile – i nawet kiedy zasnę
bırakıp gitme sakın beni. – nie zostawiaj mnie samej.

Bana bir masal anlat baba – Opowiedz mi bajkę tato,
içinde tüm sevdiklerim – w której jest wszystko co kocham,
içinde İstanbul olsun. – w której jest Stambuł.